MKB Nieuwsbrief maart 2021

Download hier de nieuwsbrief als PDF-document


1. TVL in tweede kwartaal naar 100%

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt opnieuw verhoogd. Voor het tweede kwartaal van dit jaar, dus voor de maanden april tot en met juni, gaat een vergoeding gelden van 100% van de vaste lasten. Dit heeft het kabinet vrijdag 12 maart bekendgemaakt.

TVL

De TVL is een tegemoetkoming in de vaste lasten voor ondernemers die vanwege de coronacrisis een omzetdaling ondervinden van minstens 30%. Sinds 1 januari is de tegemoetkoming verhoogd naar 85%, vanaf 1 april dus naar 100%.

Vergoeding op basis van branchecijfers

Voor de omvang van de vaste lasten van uw bedrijf wordt uitgegaan van het branchegemiddelde via uw SBI-code in het Handelsregister. De werkelijke vaste lasten van een bedrijf zijn niet bepalend. Het aandeel van de vaste lasten in de omzet voor uw branche staat dus vast en hangt samen met uw SBI-code.

Afwijken van SBI-code mogelijk

Verder maakte staatssecretaris Keijzer (EZK) onlangs bekend dat ondernemers bij wie de werkelijke hoofdactiviteit van het bedrijf afwijkt van de SBI-code in het Handelsregister van de KvK toch in aanmerking kunnen komen voor de TVL of voor meer TVL dan op basis van hun SBI-code. Zij doet dit naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak.

Hardheidsclausule

In de TVL worden daarom hardheidsclausules opgenomen. Deze maken het mogelijk dat kan worden afgeweken van de SBI-code als de ondernemer aannemelijk maakt dat de werkelijke hoofdactiviteit van het bedrijf anders is. Deze afwijkmogelijkheid krijgt terugwerkende kracht tot 1 januari 2021.

Aanvragen TVL

De TVL voor het eerste kwartaal van 2021 kunt u via rvo.nl aanvragen tot 30 april 17.00 uur. De TVL voor het tweede kwartaal van 2021 kunt u naar verwachting vanaf half mei aanvragen.

Opslag land- en tuinbouw

De TVL voor het tweede kwartaal kent alleen nog een opslag van 21% voor land- en tuinbouwbedrijven. De opslagen voor de non-food detailhandel en reissector komen in de TVL voor het tweede kwartaal te vervallen.

2. Meer coronasteun via TONK

Het kabinet trekt fors meer geld uit voor inkomensondersteuning via de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten). Oorspronkelijk was voor de regeling € 130 miljoen uitgetrokken, maar op 12 maart is bekendgemaakt dat dit verhoogd wordt naar € 260 miljoen. De TONK is bedoeld voor degenen die door een inkomensverlies vanwege corona hun vaste lasten niet meer kunnen betalen en richt zich met name op woonlasten.

Aanvragen en uitvoeren via de gemeente

De TONK kan met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar worden aangevraagd bij de gemeente. Vanaf wanneer de aanvraag mogelijk is, verschilt per gemeente. Ook de doelgroep die voor de TONK in aanmerking komt en de hoogte van de tegemoetkoming zijn een keuze van de gemeente en kan dus per gemeente verschillen. Het kabinet heeft gemeenten wel opgeroepen ruimhartig te zijn in het toekennen van de TONK.

Wanneer komt u voor TONK in aanmerking?

Voor de TONK komt u in aanmerking als u 18 jaar of ouder bent, aanzienlijk inkomen verliest door de coronacrisis, uw woonkosten niet meer uit uw inkomen of uw vermogen kunt betalen en overige financiële tegemoetkomingen tekortschieten. Daarnaast gelden nog andere voorwaarden die per gemeente kunnen verschillen.

Let op!
Uw gemeente bepaalt hoeveel vermogen u mag hebben om nog voor de TONK in aanmerking te komen. Dit kan dus per gemeente verschillen.

Wat zijn woonkosten?

Woonkosten ziet op huur of hypotheek, maar ook op de kosten van elektriciteit, gas en water, servicekosten en gemeentelijke belastingen. Uw gemeente bepaalt welke kosten door de TONK gedekt kunnen worden.

3. Dreigt sluiting voor tienduizenden kantoorpanden?

Vele tienduizenden kantoorpanden beschikken nog niet over het juiste energielabel. Daardoor dreigt sluiting voor deze panden per 1 januari 2023, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Energielabel

Kantoorpanden moeten vanaf 2023 verplicht geregistreerd zijn met een energielabel van minimaal het niveau C. Hieraan voldoet nu slechts 38% van alle kantoren. De helft van alle kantoren bezit nog helemaal geen energielabel.

Sanctie: sluiting

Kantoren die niet aan de eisen voldoen, moeten per 2023 verplicht sluiten. Dit betekent dat veel kantoren de komende jaren energiezuiniger moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld door middel van isolerende maatregelen.

Uitzonderingen

Sommige gebouwen zijn uitgezonderd van de plicht tot vergroening, bijvoorbeeld kleinere gebouwen tot 100 m2, gebouwen waarbij het gebruik van het kantoor minder dan de helft van het gehele gebouw is en rijksmonumenten.

Energielabels geregistreerd

Energielabels staan geregistreerd bij de RVO. Bedrijven kunnen hier opvragen welk label hun kantoor bezit.

Let op!
Bedrijven die vergroenende maatregelen hebben genomen, moeten daarna opnieuw een energielabel aanvragen, anders staat het kantoor nog steeds in de boeken met een onvoldoende ‘groen’ energielabel.

Energie- en milieu-investeringsaftrek

Bij het vergroenen van uw kantoorgebouw heeft u mogelijk recht op de energie- of milieu- investeringsaftrek. Dit is een extra aftrek van de winst, gerelateerd aan de omvang van uw investering. Extra informatie hierover treft u aan op de site van de RVO (rvo.nl).

4. Eigenrisicodrager WGA of ZW? Let op deadline van 31 maart

Wilt u per 1 juli 2021 eigenrisicodrager worden voor de WGA of ZW? Of bent u al eigenrisicodrager en wilt u opzeggen? Dan moet u dat uiterlijk 31 maart aanvragen bij de Belastingdienst.

Wat is eigenrisicodragerschap?

Werkgevers vallen voor de kosten van arbeidsongeschiktheid van werknemers doorgaans onder de publieke verzekering van het UWV. Hier gaat het om de Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA) en de Ziektewet (ZW). U draagt daarvoor WGA- en ZW-premies af.

U betaalt deze premies werknemersverzekeringen echter niet als u eigenrisicodrager bent. In dat geval betaalt u alleen de basispremie. Is het risico dat uw (ex-)werknemer een beroep moet doen op een WGA- of ZW-uitkering laag? Dan kan het dus gunstig zijn om eigenrisicodrager te worden. Maar wordt uw (ex-)werknemer ziek, dan moet u de uitkering en (re-integratie)kosten zelf betalen. U blijft hiervoor maximaal tien jaar verantwoordelijk. Voor dit risico kunt u zich wel verzekeren bij verschillende verzekeraars. Na tien jaar neemt het UWV de betaling van de uitkering over. Ook wordt het UWV verantwoordelijk voor de re- integratie.

Let op!
Eigenrisicodragerschap voor de WW is verplicht voor werkgevers in de sector Overheid en Onderwijs. Voor werkgevers in andere sectoren is dat niet mogelijk.

Tweemaal per jaar wijzigingen doorgeven

Twee keer per jaar kunt u ervoor kiezen om eigenrisicodrager te worden. Dat kan op 1 januari en op 1 juli. Het eigenrisicodragerschap opzeggen kan ook. De aanvraag moet 13 weken van tevoren bij de Belastingdienst ingediend worden. Wilt u de wijziging per 1 juli 2021 in laten gaan, dan moet u dat dus vóór 1 april doorgeven.

Let op!
Bij de aanvraag voor het eigenrisicodragerschap moet een garantieverklaring meegestuurd worden van uw bank of verzekeraar. Hiervoor is een modelgarantieverklaring beschikbaar op de site van de Belastingdienst en op de site van het UWV.


 

NIEUWSBERICHTEN

 

1. Voorkom belastingrente door indienen btw-suppletie 2020 vóór 1 april 2021

KControleer of u alle btw over 2020 bij de Belastingdienst heeft aangegeven en betaald. U betaalt namelijk geen belastingrente als u de btw over 2020 alsnog aangeeft vóór 1 april 2021 met een btw-suppletie. Geeft u dit pas op of na 1 april 2021 aan, dan betaalt u vanaf 1 januari 2021 een belastingrente van 4%. Deze rente loopt door tot 14 dagen na de datum van de aanslag waarin de btw is opgenomen. Is de btw-correctie overigens niet meer dan
€ 1.000? Dan hoeft u geen aparte btw-suppletie te doen, maar kunt u dit corrigeren in uw eerstvolgende btw-aangifte.

2. Vanaf 15 maart 2021 subsidie voor emissieloze bedrijfsauto

Ondernemers kunnen vanaf 15 maart 2021 een subsidie van maximaal € 5.000 krijgen voor een emissieloze bedrijfsauto. De subsidie is mogelijk als een ondernemer een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto koopt of financieel leaset. Leaset een ondernemer operationeel? Dan kan de leasemaatschappij de subsidie aanvragen en in de operationele lease verwerken. Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet de bedrijfsauto voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder een voertuigclassificatie N1 of N2, een maximaal gewicht van 4.250 kilogram en een netto catalogusprijs (N1) of verkoopprijs (N2) van meer dan € 20.000. Let op dat op het moment van aanvraag van de subsidie de koop- of financiële leaseovereenkomst nog niet definitief mag zijn. Ook mag de bedrijfsauto dan nog niet aan u geleverd zijn of op uw naam staan. Het beschikbare budget van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) voor 2021 is € 22 miljoen. De subsidie is aan te vragen bij RVO.nl.

3. Bezwaar maken tegen een WOZ-beschikking bedrijf?

U heeft in februari de WOZ-beschikking ontvangen. Kijk er goed naar, want de WOZ-waarde van uw bedrijfspand is onder meer bepalend voor fiscale afschrijving en de heffing van diverse belastingen. Het kan dan ook lonen om bezwaar te maken. Dat geldt voor zowel eigenaren als huurders van bedrijfspanden. Houd wel rekening met de bezwaartermijn van zes weken na dagtekening van de beschikking. Houd er verder rekening mee dat de WOZ- waarde 2021 uitgaat van de waarde op 1 januari 2020. Draag dus de waarde-verlagende kenmerken en feiten van het bedrijfspand op die datum aan. Let op! Ook voor digitaal verzonden beschikkingen geldt een bezwaartermijn van zes weken na dagtekening van de beschikking. Heeft u daarom aangegeven dat u berichten van de gemeente digitaal wilt ontvangen, houd dan de berichtenbox van Mijn Overheid in de gaten.

4. Vanaf 15 maart definitieve aanvraag tweede periode NOW

Deed u voor de tweede NOW-periode (juni t/m september 2020) een beroep op de steunmaatregel en ontving u een voorschot? Dan kunt u vanaf 15 maart de definitieve aanvraag indienen bij het UWV. De oorspronkelijke aanvraagperiode is met een maand vervroegd. Werkgevers hebben ruimschoots de tijd voor de definitieve aanvraag, namelijk tot en met 5 januari 2022. Voor de definitieve berekening van de NOW is een definitieve aanvraag bij het UWV nodig. Op basis van uw definitieve aanvraag betaalt het UWV het restant uit. Is het omzetverlies echter te royaal geschat, dan kan het zijn dat u een deel van het voorschot weer terug moet betalen. Wanneer het terugbetalen van het voorschot tot financiële moeilijkheden leidt, kunt u een betalingsregeling afspreken. Daarbij is in bepaalde situaties uitstel van betaling of betaling over een periode van een jaar of langer ook mogelijk.

5. Herverzekering leverancierskredieten definitief verlengd

De overheid herverzekert leverancierskredieten tot 1 juli 2021. Dit heeft staatssecretaris Vijlbrief (Financiën) aan de Tweede Kamer laten weten. Door de coronacrisis dreigde voor veel bedrijven de kredietverlening op te drogen. Met de verlenging is voorkomen dat verzekeraars de kredietlimieten verlagen of intrekken. Er zijn wel wijzigingen aangebracht met betrekking tot de inkomsten, kosten en risico’s van de herverzekering. Dit betekent onder meer dat het eigen risico dat de verzekeraars lopen niet langer in omvang beperkt is.

6. Houd de WOZ-beschikking weer goed in de gaten

De stimuleringsregeling leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen (SLIM) die in 2020 werd geïntroduceerd, geldt ook in 2021. Aangezien er zeer korte aanvraagperiodes gelden, is het voor organisaties van belang zich goed voor te bereiden. Mkb-werkgevers kunnen dit jaar op twee momenten de SLIM-regeling aanvragen, namelijk van 2 tot en met 31 maart 2021 17.00 uur en van 1 tot en met 30 september 2021 17.00 uur. De aanvraag kan gedaan worden via het subsidieportaal van Uitvoering van Beleid. De SLIM-regeling beoogt werkgevers te ondersteunen bij initiatieven voor leren en ontwikkelen in de breedste zin van het woord. Het is er bijvoorbeeld voor het verkrijgen van loopbaan- of ontwikkeladviezen voor werkenden in de onderneming. Ook is de subsidie er voor het bieden van praktijkleerplaatsen ten behoeve van een beroepsopleiding.

Disclaimer: Bij de samenstelling van de teksten is naar uiterste betrouwbaarheid en zorgvuldigheid gestreefd. Onze organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en de gevolgen hiervan.


Download hier de nieuwsbrief als PDF-document