Het regelen van de nalatenschap wordt vaak uitgesteld en vooruit geschoven. Begrijpelijk, want het is niet echt een gezellig onderwerp. Daarbij lijkt het ook altijd de ver van je bed-show. Maar soms is de realiteit anders en komt het dichterbij dan je ooit had kunnen denken. Nabestaanden blijven meestal met veel vragen achter en nalatenschap-dossiers zijn voor alle partijen vaak schrijnend. Het vroegtijdig regelen van zaken als pensioenen, notaris en de bedrijfsopvolging in geval van overlijden helpt om veel vragen te voorkomen. Hoe verloopt de afwikkeling rondom het bedrijf: wat is het totale vermogen? Hoe werkt een voortzetting en hoeveel bedraagt de (erf)belastingafdracht?

Emotioneel

Een belangrijke eerste stap is dat een adviseur – in zo’n verdrietige situatie – direct de regie in handen neemt. Mensen die een dierbare verliezen varen op een ruwe zee. Het is de taak van een deskundige om daar kabbelende golven van te maken. Door nabestaanden compleet te ontzorgen en goed te informeren over de gang van zaken rondom bijvoorbeeld bedrijfsopvolging; kunnen direct een hoop zorgen worden weggenomen.

Wij geloven dat je nabestaanden optimaal bijstaat wanneer je je in hen verplaatst en denkt vanuit hun beleving. Het is dus altijd een heel persoonlijk traject. Wat hebben mensen nodig? Hoe kan je als deskundige zorgen voor rust?

Ondernemers

Wanneer een ondernemer een accountant of deskundige aanstelt als executeur, kunnen financiële zaken sneller worden afgewikkeld. En dat scheelt een hoop zorgen bij degenen die achterblijven. Het regelen van dit soort zaken staat echter bij geen ondernemer bovenaan zijn to-do list. Sterker nog waarschijnlijk is hij zich niet eens bewust van het belang hiervan. Ondernemers zijn altijd druk met hun core-business; het runnen van een bedrijf. Maar ons advies: zodra je bedrijf loopt, regel ook dit soort zaken dan meteen. Want, en daar gaat niemand ooit vanuit, soms is het gewoon te laat.

Ingrijpen

Een verdrietig voorbeeld met een heel klein lichtpuntje: Een week voor het overlijden van een ernstig zieke klant, hebben wij de huwelijkse voorwaarden opgeheven. Dat scheelde de nabestaanden duizenden euro’s bij de afrekening met de belastingdienst. Vaak zitten familieleden op zulke momenten emotioneel in de put en dan is het fijn als er iemand is die kennis van zaken heeft en de juiste vragen stelt. Die proactieve houding kenmerkt de dienstverlening van een accountant die denkt vanuit mensen en niet vanuit producten of diensten. En daar geloven wij heilig in.

Blijf op peil met het Spaarne nieuws

Dit artikel is geschreven door Joost Beers